the Michaels

Sociaal sculptuur the Michaels

2000 – luchthavens Schiphol, Frankfurt, Barcelona

Concept en Uitvoering: Paul Pieck & Benno Réwinkel.

Commentaar
the Michaels is een onderzoek naar identiteiten. Wat gebeurt er met een geconditioneerde leefomgeving wanneer er een onnatuurlijk element aan wordt toegevoegd.

Actie
Vier kunstenaars nemen een week lang een andere identiteit aan. Dat wil zeggen: uitgedost in extravagante kleding en afro-pruiken noemen ze zichzelf the Michaels. Er zijn zonnebrillen, er is een businesskaartje. Hun gedrag blijft gewoon zoals altijd. Behalve dat er af en toe een ingestudeerd dansje wordt opgevoerd.

Wie de Michaels zijn en wat ze doen of kunnen blijft een mysterie.

Als werkterrein worden luchthavens gekozen vanwege het tijdloze, de-realiserende karakter ervan. Een soort mentaal niemandsland.

Het effect op de omgeving is evident. Mensen worden nieuwsgierig, lachen, negeren, gluren. Het afwijkende uiterlijk roept afwijkende reacties op.

De truc blijkt: bevestig wat jij denkt dat zij denken.

“Bent u popmuzikant?“ –“Ja.” (overhandigt kaartje).

“Bent u filmster?” –“Ja.” (kaartje)

Met als hoogtepunt een aanbod van een PR functionaris van Schiphol om “eens te komen praten”.